Faglighed og dokumentation

Hos NOVA arbejder vi målrettet og systematisk med individuelle mål for hver enkelt bruger. Vi tager udgangspunkt i brugerens indsatsmål og omsætter dem til konkrete pædagogiske mål, der er udarbejdet efter SMART-principperne (Specifikke, Målbare, Attraktive, Realistiske og Tidsbestemte). Denne tilgang sikrer, at vi arbejder med kvantificerbare pædagogiske mål, der løbende evalueres og understøtter en god progression i den pædagogiske indsats.

Opfølgning og dokumentation af målopfyldelse

For at sikre en rød tråd mellem kommunens handleplaner og vores pædagogiske udviklingsplaner dokumenterer vi systematisk vores pædagogiske praksis. Vi arbejder med en pædagogisk plan, der løbende danner grundlag for evaluering og tilpasning af indsatsen.

Hver 14. dag afholder vi personalemøde, hvor vi i fællesskab evaluerer og planlægger den kommende periode. Her drøftes pædagogiske tiltag i plenum, så alle medarbejdere kan bidrage med deres perspektiver og sikre en tværfaglig tilgang.

Vi anvender forskellige dokumentationsredskaber, der ikke blot registrerer, men også skaber refleksion og faglig udvikling. Refleksionsværktøjer er en integreret del af vores praksis og understøtter bevidstheden om de pædagogiske handlinger og de tegn, vi observerer hos brugerne. Al dokumentation foregår i Planner4You, vores digitale system, hvor medarbejderne registrerer observationer, refleksioner og pædagogiske indsatser.

Ved at arbejde ud fra SMART-mål sikrer vi en målbar og struktureret udvikling for den enkelte bruger. Den systematiske evaluering og justering af målene giver os mulighed for løbende at tilpasse indsatsen, så den understøtter brugerens udvikling bedst muligt.

Hos NOVA ser vi dokumentation som et værdifuldt redskab til læring, udvikling og kvalitetssikring. Ved at arbejde systematisk og reflekteret med vores praksis sikrer vi, at hver enkelt bruger får den bedst mulige støtte til trivsel, læring og udvikling.

Sådan sætter vi mål for brugeren

Ved visitation skaber vi et så præcist billede som muligt af den enkelte brugers styrker og udfordringer. Dette sker gennem dialog med myndigheder, pårørende og relevante sundheds- eller socialfaglige personer. På baggrund af denne analyse sammensætter vi et medarbejderteam, der i tæt samarbejde med den pædagogiske ledelse fastsætter konkrete og realistiske mål for brugerens udvikling.

Målene fastsættes med udgangspunkt i brugerens indsatsmål, hvorefter de nedbrydes i delmål, der er tidsbestemte og evaluerbare. Vi sikrer dermed en struktureret tilgang, hvor vi kontinuerligt kan følge op på indsatsen, justere målene og sikre en målrettet progression.

Vi tilstræber løbende dialog med brugeren selv og tilpasser kommunikationen til den enkeltes færdigheder. Her anvender vi vores totalkommunikative tilgang, hvor vi benytter piktogrammer, tegn-til-tale og andre alternative kommunikationsformer for at sikre, at brugeren får mulighed for at udtrykke ønsker og behov. Vi inddrager desuden pårørende og eksterne fagpersoner for at få det bedst mulige helhedsbillede af brugerens ressourcer.

Skriv til os

42 90 19 65