Neuropædagogik på NOVA
– en tilgang til udvikling og trivsel
På NOVA arbejder vi ud fra en neuropædagogisk tilgang, hvor vi kobler viden om hjernens funktioner med en pædagogisk praksis, der tager udgangspunkt i den enkeltes kognitive forudsætninger, sanseprofil og behov for struktur og forudsigelighed. Vi ser bag adfærden og forsøger at forstå, hvilke processer i hjernen der ligger til grund for den enkeltes reaktioner, udfordringer og potentialer.
Vores tilgang er inspireret af Susan Harts neuroaffektive udviklingspsykologi, som understreger vigtigheden af følelsesmæssig regulering og relationsarbejde i udviklingen af hjernen. Ifølge Hart er hjernens udvikling afhængig af trygge relationer, hvor individet mødes med anerkendelse og støtte, og hvor følelsesmæssig regulering sker i samspil med en omsorgsperson. På NOVA betyder det, at vi arbejder bevidst med at skabe en tryg base for vores brugere gennem forudsigelighed, struktur og en anerkendende tilgang.
Sanserne spiller en central rolle i vores neuropædagogiske arbejde. Mange af vores brugere oplever enten hypersensitivitet (overfølsomhed) eller hyposensitivitet (nedsat sanseregistrering), hvilket kan påvirke deres trivsel og deltagelse i aktiviteter. Derfor tilpasser vi vores miljø og pædagogiske metoder, så den enkelte får mulighed for at regulere sin arousal – eksempelvis gennem pauser i vores snoezelrum, musikaktiviteter, der stimulerer auditiv perception, eller motorisk regulering på vores boldbane og legeplads.
Vi arbejder med en ressourcefokuseret tilgang, hvor vi altid tager udgangspunkt i brugerens styrker og interesser frem for begrænsninger. Ved at bygge på det, der fungerer, skaber vi succesoplevelser, der øger motivationen og understøtter udvikling. Samtidig tilpasser vi vores kommunikation til den enkeltes behov – om det er gennem verbal sprogstøtte, piktogrammer, tegn-til-tale eller andre alternative kommunikationsformer.
Ifølge Susan Hart udvikles hjernen i tre samspillende niveauer: det autonome nervesystem (tryghed og regulering), det emotionelle system (følelsesmæssig udvikling) og det mentaliserende system (evnen til at forstå sig selv og andre). På NOVA arbejder vi med alle tre niveauer ved at skabe et miljø, hvor brugerne oplever tryghed og struktur, støttes i deres følelsesmæssige regulering og guides i sociale samspil. Vi ved, at mange af vores brugere har brug for hjælp til at aflæse og forstå sociale signaler, og vi arbejder målrettet med at understøtte deres sociale udvikling gennem tilpassede strategier og individuelle hensyn.
Sociale relationer er en vigtig del af livet, men for mange af vores brugere kan det være en udfordring at navigere i sociale situationer. Derfor arbejder vi neuropædagogisk med at skabe trygge fællesskaber, hvor den enkelte kan deltage på egne præmisser. Vores store fællesområde giver mulighed for at dyrke fællesskabet i en ramme, der understøtter både social interaktion og behovet for pauser.
På NOVA tror vi på, at alle mennesker har potentiale for udvikling, når de rette rammer og støttestrategier er til stede. Gennem en neuropædagogisk tilgang, inspireret af Susan Hart, skaber vi et miljø, hvor brugerne får mulighed for at opnå øget selvstændighed, livskvalitet og mestring i deres hverdag.