Pædagogiske rum og værksteder på NOVA
– en neuropædagogisk tilgang
På NOVA arbejder vi med en neuropædagogisk tilgang, hvor vi tager udgangspunkt i den enkeltes kognitive forudsætninger, sanseprofil og læringsstil. Vi ved, at mennesker med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og andre udviklingsforstyrrelser ofte har brug for struktur, forudsigelighed og meningsfulde aktiviteter for at trives og udvikle sig. Derfor er vores fysiske rammer skabt med henblik på at understøtte læring, trivsel og selvstændighed – altid med udgangspunkt i den enkeltes behov og ressourcer.
Snoezelrummet – regulering og sansestimuli
For mange af vores brugere kan sanseindtryk enten være overvældende eller utilstrækkelige, og derfor har vi et snoezelrum, hvor vi målrettet arbejder med sanseintegration og arousal-regulering. Her tilpasser vi lys, lyd, berøring og vibrationer, så den enkelte kan finde ro og øge sin kropsbevidsthed. Vi anvender sansemodulerende strategier, der understøtter selvregulering, reducerer stress og skaber mulighed for fordybelse og velvære.
Musikværkstedet – rytme, struktur og kommunikation
Musik har en dokumenteret positiv effekt på hjernens udvikling og kan være et stærkt redskab i arbejdet med kommunikation, emotionel regulering og socialt samspil. I vores musikværksted arbejder vi neuropædagogisk med musik som en metode til at skabe struktur, understøtte hukommelse og stimulere auditiv perception. Vi tilbyder både individuelle og fælles musikaktiviteter, hvor brugerne kan eksperimentere med rytme, sang og instrumenter i en tryg og forudsigelig ramme.
Krearummet – kognitiv stimulering og sanselig fordybelse
Kreativitet kan være en vigtig vej til kommunikation, særligt for brugere med begrænset verbalt sprog. I vores krearum arbejder vi med forskellige materialer og teknikker, der giver mulighed for sansebearbejdning, motorisk træning og udvikling af visuelle og taktile færdigheder. Vi tager udgangspunkt i den enkeltes styrker og interesser og tilpasser aktiviteterne, så de skaber en følelse af mestring og succesoplevelser.
Udearealet – motorisk og social træning i trygge rammer
Mange af vores brugere har brug for guidet støtte til at udvikle motoriske, sociale og eksekutive funktioner. Vores udeareal er indrettet, så det understøtter disse processer på en tryg og meningsfuld måde:
- Plantekasserne giver mulighed for at arbejde med sekventiel tænkning, finmotorik og sanseintegration. Her kan brugerne opleve, hvordan naturens processer skaber forudsigelighed og mening.
- Legepladsen fungerer som en arena for både grovmotorisk træning og social interaktion. Her understøtter vi legens struktur gennem guidet deltagelse, visuelle cues og gentagelse.
- Boldbanen bruges til at styrke samarbejdsevner, motorisk planlægning og regulering af impulskontrol gennem styrede og frie aktiviteter.
Fællesområdet – social læring på egne præmisser
Social interaktion kan være udfordrende for mange af vores brugere, og derfor er vores fællesområde skabt med fokus på at støtte den enkeltes behov for enten at deltage aktivt eller trække sig tilbage. Vi arbejder neuropædagogisk med visuel støtte, sociale historier og guidet interaktion for at skabe tryghed i fællesskabet. Her er plads til at være sammen på forskellige måder – gennem samtale, aktiviteter eller blot nærvær i et forudsigeligt og inkluderende miljø.
Neuropædagogiske rammer for udvikling og trivsel
På NOVA ser vi vores pædagogiske rum og værksteder som mere end blot fysiske faciliteter – de er en del af den neuropædagogiske indsats, der understøtter hver enkelt brugers udviklingspotentiale. Gennem målrettede strategier, en struktureret tilgang og individuelt tilpassede aktiviteter skaber vi de bedste forudsætninger for læring, trivsel og livskvalitet.